Putem media, ce nu poti remedia!
Medierea este arta prin care o persoană specializată în mediere intitulată mediator transformă un conflict într-o intelegere. Pare simplu şi în acelaşi timp complicat. Mediatorul ajuta părţile aflate în conflict să genereze opţiuni, le face să înţeleagă că au posibilitatea să aleagă între aceste opţiuni pornind de la ideea că fiecare personă are un punct de vedere diferit. Nu există personalităţi similare şi în consecinţă fiecare persoană înţelege altfel o situaţie existentă. De foarte multe ori părţile nu conştientizează situaţia juridică în care se află lăsându-se orbite de propriul orgoliu. Existenţa atâtor procese pe rolul instanţelor este determinată de orgolii nemăsurate şi de ideea de victimizare. Fiecare parte a unui proces aflat pe rolul instanţei se consideră o victimă a celeilalte părţi, aceasta din urmă fiind considerată sursa tuturor relelor din lume. Încrâncenarea cu care părţile unui proces luptă pentru o hotărâre judecătorească favorabilă este determinată în primul rând de imaginea pe care o are o astfel de persoană despre partea adversă. Însă aceste procese alimentate de orgolii sunt surse continue de stres, dezamăgiri şi de lupte imaginare cu un "inamic" mai mult inventat decat real.
Şi totuşi, în astfel de situaţii putem face părţile să ajungă la o înţelegere? Răspunsul diferă de la un mediator la altul în funcţie de pregătirea profesională, experienţă şi calităţile umane ale acestuia precum şi de părţile cu care intră în contact şi de personalităţile acestora. Medierea este ca un joc de noroc, uneori câştigi, alteori pierzi. Pentru a avea o mediere reuşită de multe ori mediatorul trebuie să rişte mizând pe analiza instantanee a personalităţilor părţilor prezente la mediere, părţi aflate în conflict. Sarcina mediatorului este de a identifica aşteptările fiecărei părţi şi de a încerca să le aducă într-un punct convergent precum şi de a descoperiri temerile părtilor şi de a le înlătura pe cele nefundamentate prin facilitarea dialogului dintre cei prezenţi la mediere. Uneori, dialogul dintre părţi tensionează şi mai mult raporturile dintre ele, alteori, comunicarea generează soluţii dintre cele mai neaşteptate. Există situaţii în care, două persoane care nu şi-au mai vorbit de ani întregi, în urma unui dialog spontan supravegheat şi de către un mediator, pot să stingă toate neînţelegerile dintre ele.
Cu alte cuvinte, fiecare mediere are un moment cheie, în care părţile sunt în cel mai apropiat punct posibil de o soluţionare amiabilă a conflictului. Dacă mediatorul speculează corect acel moment, se prefigurează o înţelegere între părţi. Momenul cheie trebuie "simţit" şi fructificat însă această aptitudine nu se dobândeşte decât prin practica îndelungată sau este un dat nativ.
Mediatorul nu poate ajuta la soluţionarea unui conflict decât dacă a înţeles ce a generat acel conflict. Sursa conflictului trebuie descoperită prin acumularea de informaţii despre părţi iar acest lucru nu se intamplă decât dacă mediatorul reuşeşte să câştige încrederea lor. Toate conflictele în aparenţă par de nerezolvat însă totul depinde de fructificarea momentului cheie al medierii respective. Medierea este o arta pe care nu oricine o poate stăpânii, iar cei care reuşesc au ceva ce îi diferenţiază de alţii: VOCAŢIA.
Acum avem o lege a medierii şi o profesie nouă, aceea de mediator. Pentru a deveni mediator în adevaratul sens al cuvântului, e nevoie de mai mult decât prezenţa pe tabloul mediatorilor. Pentru a ajunge la nivelul mediatorilor profesionişti din Europa şi S.U.A., care au în faţă noastră zeci de ani de cultură şi experienţă în domeniul medierii, fiecare mediator trebuie să conştientizeze că acum este momentul cheie în domeniul medierii în România!